Zwangerschapsongemakken

Bandenpijn

Dit is een scherp stekende pijn in de liezen of ter hoogte van het schaambeen. Doordat de baarmoeder ineens snel groeit vooral rond de 20e en 30e week, komt er veel spanning te staan op de banden die de baarmoeder op haar plaats houden. De pijn begint voornamelijk na snel opstaan, veel lopen en het leegplassen van een volle blaas.
Door de buikspieren regelmatig aan te spannen of eventueel een steunbroek of steunband te dragen voorkom je dat de baarmoeder al te erg aan de banden hangt. Een warme kruik of bad wil ook helpen.

Bekkenpijn

Door de hormonen verweekt het kraakbeen tussen de gewrichten, dit is nodig om de baby door het bekken geboren te laten worden. Dit kan met wisselende intensiteit van pijn gedurende de zwangerschap voorkomen. In de meeste gevallen zal de pijn na de bevalling weer geheel verdwijnen.
Symptomen zijn: pijn van je schaambeen, stuitje of heupen, pijn bij traplopen, draaien in bed, startpijn ( d.w.z. vooral ’s ochtends of na rust), zeurende uitstralingspijn in één been, pijn in rust na overbelasting.
Advies: regelmatig rustmomenten in bouwen, beweeg symmetrisch bv. traplopen voet voor voet, niet met de benen over elkaar zitten en slaap met een kussentje tussen de knieën, niet stofzuigen en niet tillen. Indien de klachten je dagelijkse activiteiten belemmeren is een afspraak met een fysiotherapeut / bekkentherapeut wenselijk. Je hebt geen verwijzing van de huisarts nodig.

Blaasontsteking

In de zwangerschap zijn de symptomen van een blaasontsteking vaak anders dan buiten de zwangerschap. Meestal is er een vage buikpijn en kleine beetjes plassen. Bloed en pijn bij het plassen komen bijna nooit voor, waardoor er niet aan blaasontsteking wordt gedacht. Als je weet dat je gevoelig bent voor blaasontsteking is het aan te raden om in de zwangerschap preventief voldoende water te drinken, pure cranberrysap te drinken of vitamine C te gebruiken. Dit houdt de urine zuur waardoor bacteriën minder kans krijgen om een blaasontsteking te veroorzaken.

Harde buiken

Harde buiken zijn onwillekeurige samentrekkingen van de baarmoeder die al vroeg in de zwangerschap kunnen voorkomen. Het kan een teken zijn dat je te druk bent. Ook onverwachte bewegingen kunnen harde buiken veroorzaken. Heb je frequent harde buiken ga dan een uurtje in bad of op bed liggen. De harde buiken nemen dan vaak af. Is dit niet het geval en ben je nog geen 37 weken zwanger, neem dan contact met ons op.

Hartkloppingen

Dit kan regelmatig voorkomen in de zwangerschap. Soms is er sprake van extra hartslagen. Het hart moet zo’n 40 procent extra werken, maar ben je geen hartpatiënt dan kan je hart dit prima aan. Maak je geen zorgen als je hier last van hebt. Vaak zakt het vanzelf als je even rustig gaat zitten.

Maagzuur

Onder invloed van hormonen verzwakt de spier van de slokdarm. Hierdoor kan het zuur omhoog komen. Eet kleine beetjes, vermijd vet, scherpe kruiden, koolsoorten, veel koffie en thee. Melk en melkproducten binden het maagzuur. Je kunt ook bij de apotheek of drogist zuurbindende middelen kopen.

Misselijkheid

Misselijkheid is een veel voorkomende klacht in het begin van de zwangerschap. Gember capsules (drogist) en/of thee kunnen helpen.
Ochtendmisselijkheid? Doe rustig aan bij het opstaan. Neem een licht ontbijt op bed, zoals bv. een beschuitje met thee.
Hele dag misselijk? Eet dan verspreid over de dag kleine hoeveelheden en blijf goed drinken. Wanneer het braken ondanks de bovenstaande adviezen blijft voortbestaan en je valt extreem af neem dan contact op met ons. Eventueel verwijzen we je naar de huisarts of gynaecoloog.

Moeheid

Dit is een veel gehoorde klacht vooral in het begin van de zwangerschap, maar bij sommige zwangeren kan het ook in de gehele zwangerschap voorkomen. Probeer er in ieder geval aan toe te geven en slik eventueel wat extra vitaminen (b.v. gravitamon, femnatal).

Lekkende borsten

Lekkende borsten zijn normaal, het borstweefsel bereidt zich voor om te gaan voeden. Naarmate de zwangerschap vordert kan uit de tepel lichtgeel vocht komen. Ook als je borsten niet lekken komt de borstvoeding op gang na de bevalling.

Spataders

In de zwangerschap heb je meer kans op het krijgen van spataders. Onder invloed van hormonen worden de vaatwanden soepeler en door de druk in het bekken heb je een minder goede terugvloed van het bloed uit de benen. Leg de benen in bed wat hoger zodat de terugvloed naar het hart verbetert. Eventueel steunkousen laten aanmeten, strakke hoge kousen dragen of een spatadermassage kan helpen.

Vaginale afscheiding

Vaginale afscheiding is normaal in de zwangerschap als het dun en melkwittig is. Indien de afscheiding jeukt, ruikt of verkleurt neem dan contact op met je huisarts. Mogelijk is er sprake van een vaginale schimmelinfectie. Tips: gebruik zo min mogelijk inlegkruisjes, strings en draag katoenen ondergoed. Wassen met zeep kan klachten veroorzaken.

Vocht vasthouden (oedeem)

Licht oedeem is normaal in de zwangerschap. Vooral als het warm weer is kunnen je enkels en/of vingers flink zwellen. Zolang je bloeddruk normaal is kan oedeem geen kwaad. Leg je voeten goed omhoog (kussen onder matras), omdat dit de afvoer van vocht bevordert.